
Tysk indretningsdesign
Der er mange gode ting ved tysk indretningsdesign, som mennesker elsker. Vi er klar over, at du kan nævne flere tyske produkter såsom øl, biler, brød og mange flere, som alle sammen fremstilles med en vis respekt for kvalitet. Tysk indretningsdesign er også meget anvendt og har påvirket verden en hel del.
Tysk indretningsdesigns historie
Tysk indretningsdesign er meget påvirket af Biedermeier-perioden, der var en ære i Centraleuropa fra 1825 til 1848. Dens fokus er i højere grad middelklassen, da den voksede på dette tidspunkt. Æraen foreholder sig til kunstneriske stile inden for litteratur, musik, visuel kunst og indretningsdesign, og Biedermeier kunne ses i Tyskland, Østrig og til dels Skandinavien.
I denne periode var der fokus på rene linjer og minimal udsmykning, hvilket var noget man havde hentet fra Biedermeiers grundlag, som han havde fra det utilitariske princip. Møbler og stil var i denne periode mere praktiske og ikke så prætentiøse og gjorde brug af bleg tømmer uden så mange indgraveringer og udsmykkede dekorationer. De grundlæggende faktorer var klarhed, proportion og begrænsning.
I det 20. århundrede fokuserede Bauhaus, den berømte designskole i Tyskland, på forskellige kunstværkers helhed. Bauhaus' stile blev påvirket af mange andre designstile, og man kombinerede fin kunst med industrielt håndværk. Men skolens principper mangler stadig noget i indretningsdesign, og eksperter siger, at det skyldes, at boligejernes behov overses, selvom man er i stand til at fokusere på et kunstværks helhed.
Den nye tilgang inden for tysk indretningsdesign
I Tyskland er det ikke almindeligt at have strikse regler om indretningsdesign. Det er mere almindeligt, at boligejere designer deres eget koncept i indretningsdesign. Derfor benytter man sig ikke så meget af en designstil. Med hensyn til produktion er der ingen tvivl om, at Tyskland er forrest, men de skal stadig gøres deres entré på den internationale scene med deres indretningsdesign.
Hvor USA, Storbritannien og Italien i højere grad lægger vægt på selve indretningen, fokuserer Tyskland på objektet såsom sofaen, hylderne og stolen. At lægge vægt på håndværk og den industrielle tilgang og at forsøge at overføre dette til designverdenen – det kendetegner tysk design.
Efter 2. verdenskrig begyndte det at gå langsomt med industrielt design i Tyskland, og først i løbet af genopbygningen i 50'erne begyndte det at gå opad igen. Man siger, at traditionen for tysk indretningsdesign kan spores tilbage til denne periode, hvor der blev åbnet op for muligheder for nye design, der gav samfundet liv igen. I 70'erne og 80'erne var der et antal tyske universiteter, der begyndte at udbyde bachelor- og kandidatuddannelser i indretningsdesign. For at kunne blive indretningsarkitekt skulle den studerende opfylde alle kravene for at få sit eksamensbevis. Denne lange proces og den krævende branche gjorde, at mange blot designere og ikke indretningsdesignere.
Tyskland lagde i sit indretningsdesign tidligere hen vægt på det industrielle, men nu lægger man vægt på det socialt ansvarlige og fokuserer på, hvad der er relevant for samfundet. De nye designere fokuserer på nye måder, hvorpå man kan skabe et design ved at bruge det i dets sociale kontekst. F.eks. er man begyndt at lægge meget vægt på kvalitet i handicappades og ældres indretning. Tyskland mener, at design børe være socialt ansvarligt og ikke blot attraktivt.
Australia
Austria
Belgium (Dutch)
Canada (English)
Denmark
Estonia
Finland
France
Germany
Ireland
Italy
Japan
Luxembourg (French)
Netherlands
New Zealand
Norway
Poland
Portugal
Romania
Singapore
Spain
Sweden
Switzerland (French)
USA
United Kingdom
Other Countries