Popart-bevægelsen – derfor elsker vi stadig plakater

Popart er et populært design, som er elsket af mange, fordi det er en uortodoks tilgang og har en indvirkning på mange personer. Vi har skrevet det ned, du skal vide om popart og dens betydning for indretningsdesign.

Popart er et populært design, som er elsket af mange, fordi det er en uortodoks tilgang og har en indvirkning på mange personer. Vi har skrevet det ned, du skal vide om popart og dens betydning for indretningsdesign.
Popart-bevægelsen – derfor elsker vi stadig plakater

Popart-bevægelsen

Popart eller popular art karakterises generelt af dens afbildninger af forbrugerkultur og populærkultur. Den er populære i mange lande på grund af deres modige, enkle og levende farvepaletter. Popart er interessant at kigge på, da den skildrer søgningen efter sjælens trauma, der udtrykkes i en verden af reklamer, tegneserier og populærbilleder.

Poparts historiske perspektiv

En gruppe kunstnere startede i 1952 med at have møder i London, hvor de diskuterede forskellige emner inden for kunst. Gruppen kaldte sig the Independent Group og havde medlemmer såsom Richard Hamilton, Eduardo Paolozzi, Alison and Peter Smithson, Lawrence Alloway og Reyner Banham. På disse møder diskuterede de emner som massekultur i skønne kunster, readymades samt videnskab og teknologi. I denne periode var Storbritannien stadig ved at komme sig efter 2. verdenskrig, og de fleste mennesker tøvede med at omfavne amerikanernes populærkultur. En ting var sikkert: Britterne var meget entusiastiske om løftet om pop-kultur i fremtiden. Blandt de ting, som gruppen diskuterede var science fiction, film, tegneserier, bildesign og endda rockmusik.

Man mener, at termen "popart" er blevet brugt af mange berømte personer som Lawrence Alloway, Alison og Peter Smithson og Richard Hamilton. Derudover blev ordet "pop" første gang brugt inden for kunst af Paolozzi i hans kollage, som hedder "I was a Rich Man's Plaything" fra 1947. I denne kollage kunne man se en pinup-kvinde, Coca Cola-logoet, en kirsebærtærte, et krigsfly fra 2. verdenskrig og en pistol, der skyder ordet "POP" ud og holdes af en mand.

Midt i 1950'erne var kunstfællesskabet ved at vokse i USA, hvilket skyldes forskellige kunstnere med deres egne bevægelser såsom neo-dada, funk art, lettrisme, beat art, polymaterialisme. De fleste af dem inkorporerer massekulturens foretrukne genstande i deres kunstværker. De ønskede, at deres kunst i højere grad fokuserede på inklusion og ikke på at være traditionelle. Derfor gjorde de brug af materialer, der ikke var så forbundet til kunstverdenen, men det var stadig ting, som karakteriserede populærkulturen på dette tidspunkt. Artister som Robert Rauschenberg, Ray Johnson og Jasper Johns skrev historie ved at have en imponerende indvirkning på New Yorks kunstscene. Deres gennembrud inden for kunst i USA blev yderligere styrket af fremkomsten af bevægelser som dada og surrealisme. Denne kunst fokuserede på virkeligheden i USA på dette tidspunkt.

I de tidligere 60'ere er der forskellige kunstnere, som bliver populære i forbindelse med udstillinger i New York og Los Angeles. Nogle af dem gjorde brug af seriegrafi, når de skulle skabe deres kunst, i stedet for traditionelle malerteknikker. Poparts popularitet blev meget udbredt i USA, og samtidig blev der skabt økonomisk vækst, og man gjorde fremskridt inden for videnskaben, teknologien og musikken.

 Her er nogle popart-værker fra berømte artister:

1. I was a Rich Man's Plaything (1947) – Eduardo Luigi Paolozzi

2. Bed (1955) – Robert Rauschenberg

3. Den valgte præsident (1960) – James Rosenquist

4. Mr. Bellamy (1961) – Roy Lichtenstein

5. Large Trademark with Eight Spotlights (1961) – Ed Ruscha

6. Marilyn Monroe (1962) – Andy Warhol

7. Floor Cake (1962) – Claes Oldenburg

8. Field Painting (1963) – Jasper Johns

9. Love (1964) – Robert Indiana

10. The Diner (1964) – George Segal

Den diskrete kærlighed, der er i plakater med popart-design

Der er mange mennesker, der elsker popart-plakater i deres hjem, hvilket kan skyldes mange forskellige ting. Porart-design er noget helt andet, og farverne er fantastiske. Man bruger levende og kraftfulde farver, som virkelig giver en dynamisk designkunst. Kunstnerne bruger enkle hverdagsobjekter, som de forvandler til kunst. Nogle gange fascineres endda personer, som ikke er så meget til kunst, af den kreativitet og de innovative idéer, som porart-kunstnere har. Selvom det ikke er dem alle, der er lige glade for disse kunstværker, kan popart få dig til at se nye teknikker og idéer, der kan vise dig, hvordan man kan udtrykke sig selv gennem kunsten. Ved at bruge enkle hverdagsobjekter som en sodavandsflaske eller en svampesumme forvandler kunstneren almindelige ting til noget ekstraordinært. Hvad med et billede af Marilyn Monroe, der holder en sodavandsflaske på din badeværelsesvæg? Eller et gammelt billede af en Coca Cola-lastbil der, hvor du studerer eller på dit minibibliotek? For mange af disse billeder er tidsløse og bør værdsættes, da de repræsenterer produktets historie og udvikling samt det, som personen på billedet har bidraget med. Vi er nu i det 21. århundrede, og vi kan stadig se popart-plakater i mange husstande og virksomheder. Kærligeden for popart er uendeligt stor, særligt for personer, som virkelig værdsætter den.